أخبار عاجلة

نصائح مهمه لسائقي السيارات الاتوماتيك

نصائح مهمه  لسائقي السيارات الاتوماتيك

الناس اللى بتسوق عربية أوتوماتيك
دي الرموز الاساسية اللى بنشوفها فى الفتيس
الـ P يعنى Park دة اللى بتوقف بيه العربية ..
الـ R يعنى Reverse دى اللى بيخلى العربية ترجع لورا “مارشدير” يعنى ..
الـ N يعنى Neutral وده بيبقي وضع المور ..
الـ D يعنى Drive وده وضع السواقة أو المشى بالعربية عادي .. ===================
ملحوظات مهمة بقي ?
1 – لازم تبقى عارف إن العربية فى الأوتوماتيك مش هتدور وأنت على الـ D ولا هتدور وأنت على الـ R لأنه بـ إختصار الـ D و الـ R بيفصلوا كهربة عن المارش تماماّ وده مش هيخلى العربية تدور نهائى ..
=-=-=-=

2 – وأنت واقف فى إشارة هات الـ N اللى هو وضع المور عشان تريح تروس الفتيس شوية ومتلفش على الفاضى وتبقى العربية عايزة تطلع وأنت ماسكها فرامل ..
=-=-=-=
3 – وأنت بتجيب الـ D أو الـ R خلى رجلك على الفرامل لأنك لو جبت حاجة من دول من غير فرامل هتلاقى العربية مشيت من غير ما تدوس بنزين لأن التروس أتحركت وحركت العربية معاها ..
=-=-=-=

4 – مينفعش تنقل من نقلة لـ نقلة والعربية ماشية حتى لو ماشية على سرعة 5 كم يعنى مينفعش مثلاّ وأنت بتطلع من ركنة وجايب الـ D والعربية لسة بالراحة أوى أهى وبتطلع من الركنة تروح جايب الـ R عشان تعدل نفسك وتطلع!! لأ أنت كدة بتدمر تروس الفتيس مع الوقت لأن لازم العربية تقف وتروح جاى ناقل من الـ D للـ R والعكس ..
=-=-=-=
5 – نيجى بقى للأوضاع التانية وهى الـ L و الـ 2 والـ 3 :-
الـ L هو الغيار الأولانى وده الناس بتستخدمة فى المطالع الجامدة لأنه بيدى عزم شديد على سرعة قليلة بس خد بالك مينفعش تكون ماشى 60 ولا 80 وتروح جايب الـ L !! أنت كدة هتكسر الفتيس يعني أخرك 30 بالكتير تجيب الـ L عليها ..
الـ 2 وده الغيار التانى والأول مع بعض بيسمح للعربية إنها تننقل ما بينهم ..
الـ 3 وده الغيار الأول والتانى والتالت فقط مش بتنقل للرابع ..
ممكن عادى وأنت ماشى على الـ L أو الـ 2 أو الـ 3 تجيب الـ D مرة واحدة عادى لأنه كدة كدة شغال على جميع النقلات ف أى وقت عادى ..
=-=-=-=

6 – #نصيحة ياريت الكل يعمل بيها لو عايز تحافظ على فتيس عربيتك .. وأنت بتركن أو بتقف بالعربية متروحش جايب الـ P مرة واحدة ومتشدش الهاند أو تجيب الـ P وتشد الهاند بعدها ..
الوقفة الصح بالفتيس الأوتو هو إنك خلاص هتبطل أهو وتنزل من العربية ركز بقى معايا .. تروح دايس فرامل وتجيب الـ N وترفع الهاند وبعد كدة تجيب الـ P
3 خطوات أهو من الشمال لليمين لازم تلتزم بيهم ده لو خايف علي فلوسك يعني والـ 3 خطوات دول معناهم إن أنت كدة حملت على الهاند بريك واللى وظيفتها إنها توقف العربية
لكن لما بتجيب الـ P وبعد كدة الهاند أنت كدة حملت العربية كلها بالمكنة بكله على ترس الفتيس ومع الوقت بيتاكل ويتكسر وترجع تقول ليه ده أنا كنت محافظ على العربية ..

شاهد أيضاً

بتغيير اطارات سيارتة لا يهتم لعدة نواحي قد تكون ذات صلة بموضوع السلامة والامان

متي يتم تغيير اطارات سيارتك وما معني الرموز علي اطارات السيارة

تغيير اطارات السيارة ومعني رموز علي اطار السياره معلومة قد تهمك ..! كثيرا منا عندما …